Queenstown / Milford Sound / Hokitika

27 oktober 2019 - Richmond, Nieuw-Zeeland

Donderdag:                                          Vandaag hadden we in de planning om naar  Queenstown te gaan. Dit is een vrij grote stad. Maar eerst zijn we door gereden naar Glenorchy, hier is een boerderij met alpaca’s, ezels, lama’s, geiten, herten etc. Heel leuk om even te kijken en we mochten de dieren ook eten geven. Heel lang zijn we hier niet geweest, want het was maar een kleine boerderij maar wel leuk om even te zijn geweest. Daarna weer terug gereden naar Queenstown. Hier gingen we eerst even de stad verkennen. Best een leuke stad. Daarna zijn we naar de gondola gegaan. Dit is een gondel die bij een vrij grote berg omhoog gaat. Bovenin heb je dan een heel mooi uitzicht over de stad. Ook is er een plek bovenin waar je kunt bungeejumpen dus daar hebben we ook even bij staan kijken.

Daarna zijn we terug gegaan naar de stad. We hadden namelijk  eerder al tickets gekocht voor een haunted house. Dit is the scariest haunted house of New Zealand. Nou hij was ook echt heel eng. Je kon in het spookhuis helemaal niks zien, je moet met je handen voelen waar je heen moest lopen. Dat was ten eerste al eng en hier is het ook zo dat de acteurs je mogen aanraken. Meestal mag dat niet in Nederland. Zo zat er een aan mijn haar, ik mijn nek en aan mijn been. Als je niet meer verder wilde moest je “Chicken” roepen. Nou we waren nog niet een op de helft en we hadden dat al geschreeuwd 😂 We waren de zoveelste die het niet tot en einde hadden gehaald. Daarna zijn we maar gaan slapen want we hebben morgen een lange dag.

Vrijdag:                                                          Voor vandaag hadden we een dagtrip geboekt naar Milford sound. We moesten er vroeg uit want we werden om 07:00 opgehaald met de bus vanuit het centrum.  We hadden een lange busrit voor de boeg. Onderweg zijn we gestopt in het plaatsje Ten Anau bij een café. Hier konden we even naar het toilet en wat drinken/eten halen. Daarna gingen we weer verder met de bus naar Milford Sound. De route er naar toe was heel mooi. Je kwam helemaal door de bergen heen en onderweg kwamen we ook watervallen tegen. Het laatste gedeelte moesten we door de Milford Sound tunnel die was dwars door een berg heen gemaakt. Toen kwamen we eindelijk bij de bestemming aan. Hier hadden we een boottocht.

Dit was heel mooi. We hadden een prachtig uitzicht vanuit de boot en hebben ook weer veel watervallen gezien. Wel grappig want de kapitein ging steeds zo dicht op de waterval varen dat iedereen nat werd. Ook hebben we onderweg nog Penguins en zeehonden gezien. Na deze boottocht moesten we dus de lange route in de bus weer naar huis rijden maar dat was het wel waard.

Zaterdag:                                                       We zijn 2 nachten in Queenstown geweest dus het was tijd vandaag om weer verder te gaan. Heel apart trouwens, we gingen nog even tanken maar hier moet je aanklikken hoeveel liter je wil tanken en dan pas kun je tanken en na het aantal liters dat je aangeeft stopt de tank en moet je binnen betalen. Alsof je van te voren precies weet hoeveel liter er in je tank gaat 🤷🏼‍♀️ Na het tanken was de bedoeling om naar Paringa te rijden maar we dachten we zien wel hoever we komen. Onderweg hadden we een paar stoppen waar we wilden kijken. Onze eerste stop was Lake Wanaka. Dit is een mooi meer waar midden in het water ineens een boom staat. Dit is een heel toeristisch plekje dus we moesten er natuurlijk ook even langs. Daarnaast ziet het er ook gewoon heel mooi uit. Onze volgende stop waren de Blue pools. Dit was ongeveer een half uurtje lopen dus hadden ook gelijk een mooie wandeling door het bos. Daar aangekomen kwam je over een hele onstabiele houten brug, maar we hebben het overleefd haha. De blue Pools is een soort beekje met super blauw water. Erg mooi. Toen we terug liepen naar de camper kwamen we onderweg 2 Nederlanders tegen. Daar nog even poosje mee staan praten. Wel leuk om hier meer Nederlanders tegen te komen. Onze laatste stop voor onderweg was een hele mooie waterval. Ook dit was te bereiken door een kleine wandeling van 30 minuten. Deze was trouwens wel pittig, het was vrij steil.

Uiteindelijk hebben we onze weg weer vervolgd naar een camping. Zoals ik eerder zei was het dus de bedoeling om in Paringa te overnachten maar toen we daar aankwamen was het nog relatief vroeg en we waren nog niet zat van het rijden dus we besloten om maar verder te gaan. Uiteindelijk hebben we best een stuk gereden vandaag en zijn we helemaal doorgereden naar een camping net voor het plaatsje Hokitika. Het is een hele mooie camping aan een meer. Wel bijzonder want er is geen receptie of iets dergelijks. Dus als je aankomt pak je een enveloppe uit een bus en daar schrijf je je gegevens op en je doet daar het geld in dan ben je blijkbaar ingecheckt. Ook hebben we hier helemaal geen bereik. Dat hebben we trouwens wel op meer plekken.

Zondag:                                                 Vandaag zijn we naar het plaatsje Hokitika gereden. Hier zijn we eerst naar the national Kiwi Centre geweest. We kunnen natuurlijk niet Nieuw Zeeland verlaten zonder een Kiwi te hebben gezien. Op het moment dat we er waren ging ze kon de kiwi’s voeren. Ook waren er nog wat andere dieren dus was wel leuk/interessant om even te kijken. Hokitika had ook veel kleine lokale winkeltjes dus hier zijn we nog even gaan rond kijken en toen weer verder gereden. Onderweg zijn we gestopt bij de Pancake Rocks. Heel grappig om te zien. De stenen lijken dus net een stapel pannenkoeken, vandaar de naam. Hier even mooie foto’s gemaakt en daarna onze weg weer vervolgt. De bedoeling was om in Westport te gaan slapen maar toen we daar aankwamen vonden we het niet z’n leuke stad. Het zag er allemaal een beetje verlaten uit. We besloten toen om maar door te rijden naar Richmond en hier een camping te zoeken. Dit plaatsje zag er veel beter uit en de camping is ook prima voor een nacht.

1. Annette:
    27 oktober 2019
    Hallo inge en Anne, wat een reis zeg met de camper, vind het echt stoer van jullie.
    Als ik jullie verhaal zo lees reis ik een stukje mee en samen met de foto's krijg ik een mooi beeld van New Zealand. Mijn fotohart is soms een tikkeltje jaloers op de mooie plaatjes die jullie schieten!
    Heel veel plezier en tot jullie volgende blog. 😘