Glowworm caves / Luchtballon / Hobbiton / Coromandel

7 november 2019 - Coromandel, Nieuw-Zeeland

Zaterdag: Vandaag hadden we een tour geboekt door de Glowworm caves. We werden met een busje naar de grot gebracht en daarna hebben we een rondleiding in de grond met een gids. Super mooi om te zien al die lichtgevende glowworms in die grot. Na de rondleiding gingen we nog maar een theehuisje waar we speciale thee kregen die ze zelf van de bladeren hadden gemaakt uit het plaatsje Waitomo. Beetje bijzondere thee maar het was wel erg gezond werd er gezegd. Waitomo is een super klein plaatsje waar eigenlijk alleen maar die glowworm caves zijn dus na de tour zijn we gelijk maar weer verder gereden naar Hamilton.

In Hamilton aangekomen zijn we eerst even de stad in gegaan. Wat winkeltjes bekeken en even de stad verkent. Na dat we dat hadden gedaan zijn we naar de

Hamilton gardens gegaan. Dit was heel mooi. Ze hebben allerlei tuinen in verschillende thema’s ingericht. Heel mooi om te zien en het was ook prachtig weer om even te wandelen.

Zondag: Vandaag ging de wekker erg vroeg. We moesten namelijk om 05:30 al op de ophaal plek zijn voor de activiteit van vandaag. We gingen namelijk in een luchtballon. Super leuk. Kreeg dit van Anne alvast voor mijn komende verjaardag en nog voor de verjaardag van dit jaar als cadeau.

We reden eerst naar een grasveld toe waar we alles moesten klaar zetten. De ballon werd uitgerold en aan de mand bevestigd. Daarna moesten Anne en ik beide een kant van de ballon open houden zodat zij er lucht in konden blazen. Uiteindelijk toen hij helemaal uitgevouwen was gingen ze er warme lucht in blazen zodat de ballon omhoog ging en toen moesten wij er ook snel in stappen. We gingen heel gelijdelijk aan omhoog. Het is ook super stil en rustig als je eenmaal heel hoog bent. De hele ballonvaart duurde ongeveer èèn uur. Het was echt heel gaaf. Uiteindelijk zijn we midden in stad in een parkje weer geland met de ballon. Ook heel grappig want toen we op zoek waren naar een plekje om de landen vlogen we dus erg laag over de stad en toen stonden er allemaal mensen in hun pyjama naar ons te zwaaien. Haha Na de ballonvaart kregen we nog een kop koffie en wat lekkers.

Uiteindelijk toen we klaar waren met de  ballonvaart was het nog steeds erg vroeg dus hadden we de hele dag nog voor ons om andere dingen te doen. We zijn toen naar het plaatsje Rotorua gereden. Hier hebben ze een  Geiser park. Dit was heel mooi om te zien. Echt een bijzonder landschap wat ik nog niet eerder heb gezien. Heel tof. De geur daarentegen was wel echt verschrikkelijk van de geisers. Je kon door het park een korte wandeling maken van 45 minuten dus dat hebben we gedaan. Na het park zijn we nog even gestopt bij de mud pools om te kijken en wat foto’s te maken en toen zijn we terug gereden naar het plaatsje Matamata. Het is een super klein plaatsje waar niks te doen is maar hier worden we morgen opgehaald voor onze Hobbiton tour.

Maandag: Nou vandaag was de dag waar Anne de hele vakantie al naar uit keek. We gaan namelijk naar de plaats waar de Hobbiton films en the lord of the rings zijn opgenomen. Of te wel de films die ik allemaal niet gezien heb. 😂 We kregen hier een rondleiding door een gids die van alles vertelde over de Hobbiton films. Ondanks ik ze niet gezien heb was het wel super leuk om al die Hobbiton huisjes te zien en de gids vertelde er dus veel bij waardoor ik het een beetje bij kon benen.

Hij vroeg aan het begin van de tour nog of iemand de films niet had gezien, ik heb me toen maar wijselijk stil gehouden 😅

Dinsdag: We gingen naar de Maori village vandaag. Heel grappig want die mensen leven daar gewoon nog echt in dat dorpje. Heel bijzonder om hun levensstijl te zien. Hier gaf een oudere vrouw (ook een Maori) een rondleiding en vertelde ze ook echt hoe het leven daar is. Na de rondleiding gaven ze ook nog een show waarbij ze de dans en zang van de Maori’s aan je lieten zien, waaronder de welbekende dans “de Haka”. Het was een hele aparte dans die nogal intimiderend over komt op andere mensen, wat hun bedoeling ook is.

‘S middags zijn we weer terug gegaan naar de camping en zijn we gaan zwemmen. Het was namelijk super warm dus konden wel even wat afkoeling gebruiken en we wouden het rustig aan doen want we hadden vanavond ook nog wat gepland staan.

‘S avonds hadden we een tree walk in het donker. Dit was echt super leuk. Het is dus een wandeling door de boomtoppen en dan dus ‘s avonds laat ik het donker met allemaal lichtjes. De gehele wandeling duurde zo’n 50 minuten.

Woensdag: In de ochtend zijn we als eerst naar een vliegtuig museum gereden in Tauranga. Het was een vrij klein museum maar wel erg leuk om even te zien. Verder hebben vandaag niet veel bijzonders gedaan. We zijn het plaatsje Tauranga zelf even in geweest en daarna ook nog een ander badplaatsje. Ook zijn we nog even bij wat watervallen wezen kijken vandaag.

Donderdag: Vandaag was onze eerste stop de Hot Water Beach. Dit is een erg bekende plek. Hier heb je namelijk op het strand dat als je een gat graaft er warm water naar boven komt en zo kun je dus je eigen hotpool maken. Hier zijn we eventjes wezen kijken.

Daarna zijn we verder gegaan naar de Cathedral Cave. Dit is alleen lopend of per water taxi te bereiken. We werden vanaf de parkeerplaats met een shuttles bus naar het begin van de wandelroute gebracht. Het was best een pittige en lange route door de bergen heen maar het uitzicht was prachtig en uiteindelijk het strand en de Cathedral cave zelf ook. Nadat we een poosje hier op het strand hebben gezeten besloten  we om de watertaxi terug te nemen i.p.v. de wandelroute. Het was namelijk erg warm vandaag en het leek ons ook leuk om terug weg dan vanaf het water het te zien.

Toen zijn we verder gereden naar het plaatsje Coromandel. We hadden trouwens een bizarre route hier naar toe. Er stonden aan het begin van de weg al allemaal borden dat je goed moest uitkijken op deze weg maar wij dachten na het Zuidereiland, hoe erg kan het zijn. Nou het was een pittige rit. De hele weg onverhard en super smal. Om elkaar te passeren moest je echt stoppen. Ook was het nog eens in de bergen dus we waren heel hoog en er was geen enkele vangrail, hekje of iets dergelijks maar we hebben het gehaald met 20km per uur. Aangekomen in het dorpje Coromandel zijn we door gereden naar een plekje waar je een treint kon nemen omhoog de bergen in. Het was een heel klein treintje maar wel erg leuk en helemaal bovenin had je super mooi  uitzicht over Coromandel. Er zat trouwens ook een ouder koppel bij ons in de trein die met hun knuffelbeer genaamd Churchill op vakantie waren. Ze maakten allemaal foto’s met Churchill en haalden allemaal grapjes met hem uit. Ze gingen hem dan voor de grap over de railing hangen en dan riep de man: “bungeejumping”. Toen we weer met de trein terug gingen had hij de knuffelbeer ook op schoot en knuffelde hij hem helemaal. Dit soort dingen overkomen ook alleen ons weer. 😂

1. Elisabeth:
    7 november 2019
    Wat maken jullie veel en mooie herinneringen. Zo leuk om de foto's te zien en de verslagen te lezen. Kijk nu alweer uit naar het volgende verslag.

Groet uit Annerveenschekanaal